Vi ved godt det kan være besværligt at finde frem til den præcise proces til at få lakbeskyttet bilen.
Men:
Det er ikke så svært igen. Den største ressource det kræver er tid, og så bliver arbejdet bare en del nemmere, hvis du har de rette midler til opgaven!
3 trin til en flot lakforseglet bil
Der er overordnet set 3 trin du skal igennem til at få en flot bil.
Den skal:
- Vaskes
- Poleres
- Lakforsegles
Og det er vel ligetil eller?
Det kommer vi igennem her.
Lad os starte med vasken.
Vask af bilen
Når du vasker bilen i forbindelse med polering og lakforsegling, må du gerne være lidt grovere end normalt.
Dermed ikke være sagt at du skal gå ind og hente en stålsvamp, og bare gå til den.
Du skal stadig huske:
- En god shampoo
- 2-spands vaskesystem
- En god vaskehånd
Har du mulighed for en højtryksrenser er det optimalt at benytte denne sammen med en skumlanse først, men ellers gør du det at du tager den ene spand og blander med shampoo & vand og fylder den anden spand med rent vand.
Tag din vaskehånd i spanden med autoshampoo, vask et panel, og skyl den herefter i spanden med rent vand, hvor du sørger for at skylle den grundigt for snavs.
Herefter skal vaskehånden retur til vaskespanden med autoshampoo, og så fremdeles, indtil hele bilen har været igennem.
Polering af bilen
Når du skal i gang med polering af bilen skal den ikke bare være ren fra bilvasken. Den skal også kemisk renses.
Du skal derfor:
- Fjerne tjære
- Fjerne flyverust
- Claye bilen
- Polere den
Du kan få dedikerede midler til at fjerne tjære og flyverust. Du sprøjter dem simpelt på, venter nogle minutter og spuler af.
Hvis du ønsker det, kan du berøre dem en mikrofiberklud, således at de større og lidt mere fastsiddende pletter hurtigere bliver opløst.
Claybaren, der er en form for ler, benytter du til at fjerne det sidste skidt. Her skal du sammen med claybaren benytte et lubrikeringsmiddel, således at den glider så skånsomt over lakken som muligt, uden at ridse den.
Herefter er du klar til selve poleringen.
Her er valg af polermaskine, polerpude og polermiddel vigtigt.
Tag så mild en tilgang som muligt, så du får fjernet de småridser du ønsker, men samtidig ikke tager for meget af lakken af.
For de fleste vil de kunne nøjedes med et polermiddel som ZviZZer ONE og polerpuden i hård og fin.
Det anbefales at polere bilen med maskine.
Skal du gøre det i hånden vil det tage al for lang tid, og resultatet vil ikke være på niveau med det du kan opnå som ved brug af en god Dual Action polermaskine.
Lakforseglingen
Nu har du formentlig brugt de første mange timer på at få bilen rigtig flot.
Og selvom du kan stoppe her, da ZviZZer ONE har indbygget mild lakforsegling anbefaler vi at du lige tager skridtet videre.
Først skal du bestemme dig for:
Hvilken lakforsegling skal jeg vælge?
Det kan være en simpel lakforsegler, der kun holder nogle få måneder,
Eller:
Du kan vælge at gå “all-in” og vælge en keramisk coating.
Har du allerede været alle trinene igennem med vask og polering, vil vi anbefale dig at vælge en keramisk coating.
Én af de nemmeste at arbejde med, til en særlig fornuftig pris er CarPro CQuartz Lite.
Du får super nem aftørring og påførsel og en holdbarhed på op til 12 måneder.
Det påføres simpelt ved at komme det på den medfølgende applikator, hvorefter det straks tørres af med mikrofiber.
Uanset hvad du vælge skal du huske INDEN du påfører coatingen at tørre bilen over med en såkaldt “lakprep”. Den sørger for at eventuel overskydende polermiddel er tørt helt af og lakken er ren til at kunne modtage lakforseglingen.